Door op 30 september 2017

Kastanjebomen in Noord slachtoffer van ziekte en mot

Fietsend door Noord kom ik nogal wat kastanjebomen tegen die er al tijden treurig bij staan. Omdat de helft van alle kastanjes in Amsterdam last hebben van de kastanjebloedingsziekte, heb ik vragen gesteld of dat nog goed komt. Ook maakte ik me zorgen over de veiligheid.  Enige tijd geleden was in Zutphen namelijk bij windstil weer een tak van een zieke kastanje op mensen gevallen waardoor een dode te betreuren was.  Volgens de website van de gemeente was de laatste keer dat de bomen onderzocht zijn in 2014.

In antwoord op mijn vragen geeft het Dagelijks Bestuur van Amsterdam Noord aan dat de kastanjes zijn aangetast  door  de  kastanjemineermot, waardoor  een  groot  deel  van  het  blad  bruin  kleurt.

De bomen  gaan  niet  dood  vanwege  deze  aantasting,  maar verzwakken  wel  met  meer  kans  op

ziektes.  Omdat  de  mot overwintert  in  het  afgevallen  blad,  zullen  de  bladeren  eind november  worden  opgeruimd.

Ook zijn  de  bomen  licht  aangetast  door  de kastanjebloedingsziekte.

Uiteindelijk  kan  een  boom  hieraan sterven,  maar  deze  kastanjes  zijn slechts  licht  aangetast  en vormen  daarom  geen  verhoogd  veiligheidsrisico  of besmettingsgevaar.  Ze  kunnen  daarom  nog

vele  jaren blijven  staan.

Goed om te weten dat er alles aan wordt gedaan om de bomen zo gezond mogelijk te laten zijn en dat er geen gevaar is voor de veiligheid. Hopelijk wordt ook voor de kastanjebloedingsziekte binnenkort een bestrijdingsaanpak gevonden. Het zou zonde zijn als de vele kastanjes in Noord het veld zouden moeten ruimen.

Alphons Muurlink

Waar ben je naar op zoek?