Plan Elzenhagen Zuid moet beter!

door Alphons Muurlink op 16 oktober 2017

Op 26 september heeft het college van B&W het Stedenbouwkundig Plan voor Elzenhagen Zuid vastgesteld. Het college heeft niets gedaan met het uitgebreide advies van de bestuurscommissie uit Noord om het plan beter te maken. Het is nu aan de gemeenteraad om dat alsnog te doen.

Veel woningen en voorzieningen

Elzenhagen Zuid is het gebied ingeklemd tussen de Nieuwe Leeuwarderweg, de IJdoornlaan en het Noord-Hollands kanaal. Het ligt pal naast de nieuwe metrohalte Noord.  Het plan is een stap in de verdere ontwikkeling van Amsterdam. Maar voor Noord is het op een enorme sprong. Zo veel op een klein gebied werd niet eerder in Noord gepland. In het gebied wil het college 1800 woningen bouwen. Daarnaast komen er nog diverse voorzieningen zoals een basisschool, een Technasium, sportverenigingen ATOS en VOC, de Volksbond en een Moskee. Toch biedt het gebied ook ruimte voor een Dijkpark en groen. Na het inspreken van bewoners is er nog een woonblok uit het plan gehaald en is er nog meer ruimte voor groen bij het Noord-Hollands Kanaal gekomen.  En toch moet het plan beter.

Meer aandacht voor sociale huurwoningen

De PvdA heeft aandacht gevraagd voor de sociale huurwoningen in het gebied en parkeermogelijkheden voor de bewoners.

• De gemeenteraad besloot voor de zomer dat in de nog te ontwikkelen gebieden 40% van de woningen moeten bestaan uit sociale huurwoningen. We vinden dat de gemeenteraad haar eigen raadsbesluit serieus moet nemen en alsnog 40% van de woningen in dit plan moet regelen;
  • Parkeren van je auto moet ook mogelijk zijn als je een sociale huurwoning hebt. Dat is nu geheel niet mogelijk in het plan. Terwijl dit voor de koopwoningen wel is geregeld. De PvdA wil een realistische parkeernorm voor de sociale huurwoningen.
  • Het extra parkeren voor de sociale huurwoningen moet inpandig geregeld worden, net zoals bij de koopwoningen. Als het college zoveel woningen in het plangebied wil, kan dat, maar dat mag niet ten koste van de leefbaarheid en groene omgeving van de nieuwbouwwijk gaan.

Zekerheid over een goede bereikbaarheid van het gebied

Grote zorgen heeft de PvdA over de verkeersafwikkeling van het plangebied. Er zijn twee toegangswegen voor het gebied: de Botonde en de IJdoornlaan. Beiden staan nu al regelmatig vast. En dan komen al die auto’s uit het gebied er nog bij.

Bewoners in de buurt vinden dan ook dat er teveel wordt ingepland in het gebied. D66 wil zelfs dat er opnieuw onderzoek gedaan zou worden naar alle voorzieningen, en suggereert dat een deel op een andere plek moet komen. Daarmee is de PvdA het niet eens. Portefeuillehouder Saskia Groenewoud – ook D66 – voorziet namelijk geen problemen met het verwachte extra verkeer.  Bovendien heeft de gemeenteraad al in 2010 besloten dat de sportclubs (VOC en ATOS) en de moskee hoe dan ook in het gebied komen. Met die organisaties zijn daarna afspraken gemaakt. Die afspraken nu ter discussie stellen, leidt tot grote onzekerheid bij de sportclubs en de moskee, tot vertraging en een onbetrouwbare overheid.

Na aandringen van de PvdA is het college gevraagd verder onderzoek te doen naar de bereikbaarheid van het gebied. Pas als daaruit blijkt dat het niet kan, moet volgens de PvdA verder worden gesproken over oplossingen daarvoor.