Door op 10 juni 2016

Amsterdam Noord wil nieuw topmuseum

Het Buikslotermeerplein moet de nieuwe plek worden voor een nieuw topmuseum van Amsterdam. Een motie op initiatief van de SP is hiervoor unaniem aangenomen in de bestuurscommissie van Amsterdam Noord.

Het college van Amsterdam wil meer spreiding van de toenemende toeristenstroom in het centrum. Daarom wil het stadsbestuur onderzoeken of een filiaal van een topmuseum kan worden gevestigd aan de rand van de stad. De bestuurscommissie in Noord ziet dat graag in Noord komen.

Het Buikslotermeerplein lijkt daarvoor de ideale locatie. Er is genoeg ruimte, en de Noord Zuid lijn ligt er vlak naast en het is op minuten afstand van het centraal station. De komst van een museum kan – naast de nieuwe bioscoop – zorgen voor een enorme impuls in de vernieuwing van het hele centrum. En dat is hard nodig. Die ontwikkeling ligt vanwege de crisis al jaren stil. Alphons Muurlink, fractievoorzitter van de PvdA: ‘door de komst van een topmuseum kan het gebied méér worden dan een koopgoot. Het kan een prachtige verblijfplek worden voor alle Noordelingen’.

De PvdA vroeg wel aandacht voor goede aansluiting bij het onderzoek naar de vernieuwing van het winkelcentrum dat er al is zodat dat geen vertraging oploopt. En er moeten natuurlijk goede maatregelen worden getroffen  voor onder meer het openbaar en wegvervoer en aandacht voor de gevolgen voor (parkeer) druk voor de bewoners.

Overigens…. mocht  de gemeente vinden dat het Buikslotermeerplein niet de ideale locatie is, dan mag dat topmuseum natuurlijk ook ergens anders in Noord worden neergezet.  Het Hamerstraatgebied is wat ons betreft dan zeker ook een idee.

Waar ben je naar op zoek?