Een mooi resultaat

Door Canan Uyar op 29 oktober 2020

29% van de Noorderlingen zijn laaggeletterd.
Ruim een jaar terug heeft PvdA-Noord een ongevraagd advies ingediend, die unaniem is aangenomen, voor meer aandacht aan laaggeletterden op de werkvloer.
We hadden geconstateerd dat bijna geen enkel bedrijf/werkgever was aangesloten bij het Amsterdams Taalakkoord. Bij het Amsterdams Taalakkoord zijn verschillende organisaties/bedrijven aangesloten die activiteiten willen ontplooien tegen laaggeletterdheid in de eigen organisatie.
Gisterenavond hebben we te horen gekregen dat er een projectleider Noord voor Taalakkoord is aangesteld. Die gaat het gesprek aan met werkgevers om laaggeletterdheid op de werkvloer aan te pakken. Hier zijn we heel blij mee.
Naar aanleiding van ons advies heeft de portefeuillehouder ook een thema avond georganiseerd waar we met o.a. beleidsmedewerkers, ervaringsdeskundigen, taal aanbieders en politici het gesprek voerden.
We hebben gesproken over huidig situatie en aanbod en hoe we deze moeilijke doelgroep beter kunnen bereiken. Vanuit de PvdA hebben we meegegeven dat laagdrempeligheid, goed communiceren en aanbod op locatie cruciaal is.
Dank aan de portefeuillehouder, we zijn heel blij dat ze ons advies zo goed opgepakt en meegenomen heeft in haar beleid.