Evenemententerrein in het Noorderpark.

Door Canan Uyar op 24 februari 2021

Het te realiseren evenemententerrein in het Noorderpark is sinds vorige week een heet hangijzer in Noord. Tijdens een technische sessie op 10 februari hierover is alles als het ware ontploft.
In de vergadering van de stadsdeelcommissie op 17 februari zijn zowel door insprekers als door de commissieleden vragen gesteld over de zin of onzin van een evenemententerrein midden in een buurt/park en over voorgenomen bomenkap in het Noorderpark.
Om meer duidelijkheid hierover te krijgen hadden we zelf voor de vergadering technische vragen ingediend.
Het klopt dat er bomen gekapt zullen worden; 1 tbv evenemententerrein, 26 voor verdunning, 1 voor een trap en 16 voor entree park. Ook is er sprake dat er 19 bomen bij de entree van Roze Tanker gekapt worden maar dat is nog niet zeker.
Er worden ook 45 extra bomen in het middengebied bijgeplant.
In Noord zijn afgelopen jaren o.a. voor nieuwbouw veel bomen gekapt en de irritatie van kale plekken er verdwenen groen loopt de spuigaten uit want elke gekapte boom is er eentje teveel.
Er is een budget van 6,1 miljoen om het Noorderpark rigoureus te vergroenen en te verbeteren. Daar valt ook een nieuwe evenemententerrein onder. Onze vraag hoeveel van dat bedrag voor het evenemententerrein is bedoeld, bleef onbeantwoord. Die vraag hebben we na de vergadering nogmaals ingediend.
Ook was er sprake van tegenstrijdige informatie over zowel het evenemententerrein, bomenkap als het beleid.
Participatie is nog mogelijk, werd opeens een onherroepelijk besluit.
Kleinschalig evenementen van 500 personen veranderde in 1x meer dan 2000 en 3x tot 2000 en meerdere tot 500 bezoekers. En aantal van te kappen bomen veranderde ook.
Dat het beleid heel wat jaren geleden geschreven en besloten is zorgt ook voor kopzorgen. Want Noord is niet wat het was, we groeien als kool, mensen snakken naar natuur, ruimte en groen die afgelopen jaren plaats moest maken voor woningen.
Kort gezegd verwarring alom, er is gewoon behoefte aan juiste en inhoudelijke informatie. Dan pas kunnen we wel of niet verder gaan met dit beleid.
Daarom gaan we dit onderwerp binnenkort nogmaals bespreken in de stadsdeelcommissie.
Ondertussen zijn bewoners zich aan het mobiliseren om te gaan demonstreren tegen deze plannen.
We zijn er trots op dat we zoveel betrokken bewoners hebben die het groen en gevoerd beleid goed in de gaten houden.
We zijn van mening dat we als Gemeente deze bewoners erbij moeten betrekken bij het maken van beleid over eigen buurt.