Door op 20 juni 2017

Knokken voor betaalbaar wonen in Noord heeft resultaat

Betaalbaar wonen is lang niet vanzelfsprekend in Amsterdam. Hierover goede afspraken te maken, is daarom des te meer van belang. Het college en het Dagelijks Bestuur in Amsterdam Noord zijn door acties van de PvdA fractie wakker geschud.

Drie keer heb ik als lid van de PvdA fractie in Amsterdam Noord gebrekkige afspraken bij woningbouw aan de orde gesteld: 120 studentenwoningen die yuppenflats bleken te zijn geworden, 64 middeldure huurwoningen die dure huur bleken te zijn bij de start van de verhuur, en 32 starterswoningen die bij opbod verkocht zouden worden om zo meer geld uit de portemonnee van de 1000 geïnteresseerden te krijgen. Bij de starterswoningen zijn we erin geslaagd dat die ook starterswoningen blijven. Bij de eerste twee bleek er niets meer aan te doen.

Alle projecten in Amsterdam Noord zijn op verzoek van de PvdA in beeld gebracht. De conclusie is dat bij een aantal projecten geen afspraken zijn gemaakt, in het verleden. Dat is buitengewoon teleurstellend. Het goede nieuws is dat het college en het Dagelijks Bestuur zijn wakker geschud.

Het Dagelijks Bestuur verwacht dat met harde afspraken, actieve handhaving, helder monitoren van de bouwontwikkeling, excessen in de prijsontwikkeling van de woningbouw in Noord tot het verleden behoren. “Vanaf nu is het zaak bij elk nieuw project alert te zijn, niet alleen aan de Noordelijke IJ-oever en CAN, maar ook in De Banne en Waterlandpleinbuurt” aldus het Dagelijks Bestuur, in de brief die op verzoek van de PvdA naar de politieke partijen is gestuurd (zie bijlage).

Vanuit een bestuurscommissie moet je best hard slaan om een beetje geluid te maken. Als dat dan lukt, in goede afstemming met onze fractie in de gemeenteraad, is dat des te mooier.

Alphons Muurlink