Looddossier

Door Canan Uyar op 7 maart 2020

Looddossier
Even een update van looddossier:
Op ons verzoek is door raadslid PvdA-Amsterdam Nenita La Rosa in de raadscommissie vragen gesteld over het gezondheidsaspect en de consequenties van lood in het water op gezondheid van onze bewoners. Wij vinden namelijk dat corporaties heel makkelijk hiermee weg komen door alleen de loden leidingen te vervangen. Heel veel mensen zitten met jarenlang opgebouwde gezondheidsklachten door te hoge loodinname maar niemand heeft oog en aandacht voor dat aspect zo ook wethouder Groot-Wassink. Hij bagatelliseerde Nenita’s vragen en verwees terug naar de GGD terwijl die niet zoveel betekent voor deze mensen. Volgens de wethouder lag de prioriteit op het vervangen van de leidingen. Nu dit in Amsterdam een beetje knel komt te zitten hebben we nogmaals met onze Tweede Kamerlid Henk Nijboer contact genomen. We hebben het probleem aan hem voorgelegd en hem voorgelicht over laatste (enorm hoge) metingen en gezondheidsproblemen van onze bewoners.
Ook hebben we hem gevraagd waarom er eigenlijk geen onafhankelijke waakhond voor corporaties is. We vinden dat die er moet komen om huurders in bescherming te nemen en voor hun rechten op te komen. En wat ons betreft moet de overheid meer aandacht besteden aan de gezondheid van onze bewoners die door het lood gebeuren nu in de ellende zitten. Al met al benadrukten we dat de corporaties jarenlang door hun laksheid heel veel burgers en kinderen als het ware vergiftigd hebben en daarvoor op het matje geroepen moeten worden.
Mensen lijden en zitten met hoge zorgkosten die jarenlang gaat duren.
Henk gaat hierover kamervragen stellen en aan de hand daarvan volgt een actie.
We houden jullie op de hoogte!

Canan is sinds 2010 politiek actief in Noord. Ze heeft zowel in de stadsdeelraad (2010-2014) als de Bestuurscommissie (2014-2018) gezeten. Sinds maart 2018 zit ze in de Stadsdeelcommissie tevens is ze fractievoorzitter van Pvda Amsterdam-Noord. Zij houdt zich onder andere bezig met; gelijke kansen voor iedereen, balans tussen verdichting en leefbaarheid, behoud van groen, mobiliteit

Waar ben je naar op zoek?