Door op 5 september 2016

Maatregelen tegen omvangrijke speculatie zelfbouwkavels Buiksloterham!

Bij de zelfbouw kavels in de Buiksloterham is sprake van omvangrijke speculatie .  Dit blijkt uit antwoorden van het bestuur op vragen van de PvdA in Amsterdam Noord.  De gemeente neemt maatregelen om speculatie met de grond tegen te gaan.

Er kan sprake zijn van speculatie  als een kavel niet wordt ontwikkeld om zelf in te gaan wonen, maar wordt doorverkocht.  De geluiden over speculatie, was voor de PvdA fractie voor de zomer aanleiding om vragen te stellen.  “Speculatie met grond moet gewoon tegengegaan worden”, aldus Alphons Muurlink, fractievoorzitter van de PvdA in Amsterdam Noord.  “Die kavels zijn bedoeld om op te bouwen. Niet om geld in eigen zak te steken”.

Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat 21 zelfbouwers meer dan 1 kavel hebben afgenomen.  Één persoon heeft nu zelfs vier kavels op de Buiksloterham.  Er is een aantal zelfbouwers die de tweede kavel ontwikkelen voor de verkoop.  En dat kan, want de regels blijken niet sluitend te zijn geweest. Hoeveel mensen een woning hebben gebouwd en er nooit hebben gewoond voor doorverkoop,  is  niet in meegenomen in de cijfers.

De gemeente treft nu voor de zelfbouwmarkt 2016 in oktober 2016 een aantal maatregelen die speculatie bij zelfbouw moeten tegengaan:

1. Er wordt een woonplicht van enkele jaren ingevoerd.
  2. Zelfbouwers die in de periode 2011-2015 al een kavel hebben afgenomen worden uitgesloten van de zelfbouwmarkt.

Het was wel erg simpel gemaakt door de gemeente om te speculeren met zelfbouwkavels.  Dat de gemeente pas na vijf jaar maatregelen neemt om dat tegen te gaan, is wel erg laat. Maar het belangrijkste is dat dit nu is gebeurd.

Waar ben je naar op zoek?