Neem stadsdeelcommissie serieus!

Door Canan Uyar op 25 mei 2021

Afgelopen donderdag heeft onze commissielid Canan Uyar tijdens de raadscommissie ingesproken. Dat deed ze namens de stadsdeelcommissie-Noord over uitblijven reactie van het college op uitgebrachte adviezen van de stadsdeelcommissie. Lees hieronder haar inspraak.

Goedemiddag Voorzitter, leden van de commissie en de wethouder,

Ik ben Canan Uyar, stadsdeelcommissielid in Noord en ik richt me tot u namens de stadsdeelcommissie Noord.

Ik neem aan dat u ons advies die als bijlage bij dit agendapunt toegevoegd is al heeft gezien en gelezen. Het gaat om een ongevraagd advies van de stadsdeelcommissie Noord die al in februari richting de college is gestuurd en waar we tot vanmiddag niets over hebben vernomen.

Het is niet de eerste keer dat een advies van ons, gevraagd of ongevraagd, geen reactie krijgt, ik ben bang dat het ook niet de laatste keer zal zijn. Want dit, ik noem het even desinteresse, komt vaker voor. Het is zelfs zo erg dat we de Stopera inmiddels de Bermuda Driehoek noemen want wat erheen gaat, komt niet meer terug.

Voorzitter, uw raad heeft ons als gekozen volksvertegenwoordigers de taak gegeven de oren en ogen van de stadsdeel te zijn. We adviseren ons DB, het college en de raad gevraagd en ongevraagd. Het is zeker niet zo dat we aan de lopende band ongevraagd adviezen uitbrengen. Wanneer we dat eenmaal doen dan betekent het, dat er ook iets aan de hand is.

U weet dat het plaatsen van windturbines in Amsterdam de gemoederen behoorlijk bezig houden. U heeft honderden insprekers gezien en gehoord. Wij ook. Ook in onze commissievergaderingen hebben we heel veel bezorgde bewoners mogen ontvangen.

Met dit advies, die in de commissie unaniem is aangenomen en onderstreept is door het Dagelijks Bestuur, wilden we het geluid van Noord aan u laten horen. Naar aanleiding van die geluiden adviseren we hierin voor Noord cruciaal belangrijke stappen die we graag genomen zien worden door de wethouder en het college.

Signalen en geadviseerde stappen zullen u wellicht niet vreemd in de oren klinken.

Het kan zomaar zijn dat sommige van de geadviseerde punten al meegenomen zijn in het beleid van de wethouder. Heel veel punten zijn namelijk ook door uw commissie aangekaart. En sommige punten wellicht juist niet. Maar daar we geen reactie of terugkoppeling op ons advies hebben gekregen blijft het voor ons koffiedik kijken.

Zowel onze bewoners als wij voelen ons hierdoor ongehoord en niet serieus genomen. Daarom verzoeken we u dringend om de stadsdeelcommissie serieus te nemen en te reageren op hun adviezen.

Nu een update. Vanmiddag om halfeen heeft de stadsdeelcommissie een reactie ontvangen van de wethouder op dit advies. Dit is gewoon triest voor woorden. We moeten als volksvertegenwoordigers dus eerst iets op de agenda van de raadscommissie zetten om een reactie erop te krijgen. We hebben hier geen woorden voor. De Bermuda Driehoek lijkt groter en dieper te zijn dan gedacht Voorzitter.

Dank u wel voor het luisteren.

Canan is sinds 2010 politiek actief in Noord. Ze heeft zowel in de stadsdeelraad (2010-2014) als de Bestuurscommissie (2014-2018) gezeten. Sinds maart 2018 zit ze in de Stadsdeelcommissie tevens is ze fractievoorzitter van Pvda Amsterdam-Noord. Zij houdt zich onder andere bezig met; gelijke kansen voor iedereen, balans tussen verdichting en leefbaarheid, behoud van groen, mobiliteit