10 juni 2016

Nieuw stukje Overhoeks, maar geen geld voor beheer ervan

Op 8 juni stemde de bestuurscommissie in met het ontwerp van de openbare ruimte rond de nieuwe hoogbouw in Overhoeks.  Na de aanleg ervan moet het gebied ook goed worden onderhouden. Dat geld is er (nog) niet.  Dat is best raar.

Het ontwerp betreft de strip Overhoeks. Althans, dat is de naam die het gebied heeft meegekregen. Een rare naam ‘strip’ in combinatie met Overhoeks eigenlijk. En dat voor misschien wel het belangrijkste entreegebied van Noord. Waarom noem je zoiets niet ‘het entreegebied het IJ’ of zoiets. Afijn. What’s in a name. Het bestuur gaat er na opmerkingen van de PvdA hierover toch nog even naar kijken. We zijn benieuwd.

Het gaat vooral om de inrichting van de straat die loopt rondom de bebouwing in de hoogbouw

strook op Overhoeks. Het ontwerp van de openbare ruimte is zeker mooi en past goed binnen één van de belangrijkste entreegebieden van Amsterdam Noord.  http://noord.notubiz.nl/document/3550294/1.

Het gebied moet na de aanleg worden onderhouden. Dat is de taak van het stadsdeel, en dat kost geld. Het college van Amsterdam vindt dat stadsdeel Noord zelf de kosten van het beheer van nieuwe gebieden moet betalen. En dat geld is er niet. De bestuurscommissie wil daarom het al bestaande tekort – heel begrijpelijk – niet nòg verder laten oplopen. Daarom is nog geen besluit genomen over het beheer van het gebied rond de hoogbouw van Overhoeks.

Alphons Muurlink, fractievoorzitter van de PvdA: ‘Eerst moet er duidelijkheid zijn dat Noord van de stad het geld krijgt om dit gebied goed te onderhouden. Pas dan kan Noord het gebied ook gaan onderhouden’. Het Dagelijks Bestuur onderzoekt de mogelijkheid om het probleem op te lossen.

Waar ben je naar op zoek?