Noord kan en wil Dat!School niet missen.

Door Canan Uyar op 16 juni 2021

PvdA heeft afgelopen maanden meerdere keren vragen gesteld over de toekomst van de Dat!school.

Dat!school is een jeugdtheater waar ruim 200 kinderen en jongeren in de leeftijdscategorie 2-17 les en activiteiten volgen.

Dat!school is creatief, hip en wordt erg gewaardeerd door zowel klein als groot in Noord.

Wel kampen ze nu met huisvestingsproblemen.

Het is namelijk zo dat de DatSchool! per 1 september haar huidige pand moet verlaten omdat de nieuwe eigenaar die zelf wil gebruiken.

Om de urgentie hiervan de benadrukken heeft de PvdA meerdere keren vragen aan de portefeuillehouder gesteld en gevraagd om een bemiddelende rol hierin te spelen.

Op 9 juni hadden we ook twee insprekers in die namens de organisatie en de ouders hun zorgen uitten over de dreigende vertrek van de Dat!school.

Naar aanleiding van hun betoog en onze vragen heeft de portefeuillehouder gezegd dat ze hard bezig is om een oplossing hiervoor te vinden.

Er komt binnenkort een haalbaarheidsonderzoek die voor het zomerreces afgrond wordt. Begin 2022 zou Dat!school naar een nieuwe pand kunnen verhuizen in de plint van Pulse. Ook gaat de portefeuillehouder in gesprek met de pandeigenaars om huidig huurcontract tot begin 2022 te verlengen.

PvdA heeft verzocht om voor het zomerreces hierover geïnformeerd te willen worden. Zowel over haalbaarheidsonderzoek, nieuw pand als de overbruggingsperiode. Dan kunnen we namelijk met een gerust hart het reces in gaan.

We willen Dat!school graag in Noord houden en zijn blij dat de portefeuillehouder dat ook wilt en zij zich inzet om dit voor elkaar te krijgen.

Canan is sinds 2010 politiek actief in Noord. Ze heeft zowel in de stadsdeelraad (2010-2014) als de Bestuurscommissie (2014-2018) gezeten. Sinds maart 2018 zit ze in de Stadsdeelcommissie tevens is ze fractievoorzitter van Pvda Amsterdam-Noord. Zij houdt zich onder andere bezig met; gelijke kansen voor iedereen, balans tussen verdichting en leefbaarheid, behoud van groen, mobiliteit