Ook onze kunstenaars blijven we ondersteunen

Door Canan Uyar op 23 februari 2020

U herinnert zich kunstenaar Frans Malschaert toch nog wel? We hebben als fractie zijn strubbelingen met de Gemeente Amsterdam hier en in de stadsdeelcommissievergadering vaak aan de orde gesteld. Frans is bezig met zijn levenswerk, een enorm paard die ronddraait in een kubus van achttien bij achttien meter. Hij moet weg van zijn werf die gestationeerd is aan de Papaverweg omdat Gemeente daar gaat bouwen. Frans die een jaar terug nog zelf in stemde met zijn vertrek weigert nu weg te gaan omdat zijn levenswerk nog niet af is en naar eigen zeggen hij de werkzaamheden van de Gemeente niet belemmert. We hebben hem als fractie zijnde een luisterende oor geboden, hem wegwijs gemaakt in de Gemeentelijke wandelgangen en hem een paar keer uitgenodigd om in te spreken tijdens onze vergaderingen. Hij is vaak gedreigd met ontruiming, er is een hoorzitting geweest en een aanvraag tot voorzieningen is achter de rug. Nu zit hij bij Ombudsman Metropool Amsterdam. Na bestudering van zijn zaak heeft de ombudsman een beroep op de Gemeente gedaan om een pas op de plaats te maken omdat nader onderzoek naar deze zaak ontvankelijk is verklaard. Dit omdat de Ombudsman afgelopen tijd meerdere klachten van burgers heeft ontvangen die in hun ogen hardhandige verwijdering door de Gemeente van hun huidige locatie mee maakten. Het beeld is: door de enorme druk op gemeentegrond worden bepaalde bewoners/gebruikers in straf tempo door stadsdelen en Centrale stad van hun locatie afgeduwd.
Onze stadsdeelcommissieleden Canan en Paul hebben weer een goed gesprek met Frans gehad en zullen dit blijven volgen.