Op weg naar een nieuwe Bestuurlijk Stelsel

Door Canan Uyar op 18 februari 2021

Gisterenavond hadden we twee insprekers die het ter bespreking liggende ongevraagd advies op de agenda van de stadsdeelcommissie niet scherp genoeg vonden. We hebben in ons advies de nadruk willen leggen op de gezondheidsrisico’s, participatie, informatie, consultatie, draagvlakonderzoek en verantwoordelijkheid van de Gemeente rondom dit onderwerp.
Veto uitspreken tegen de windtribunes is een gepasseerd station omdat in de raad heel veel moties en adviezen met deze strekking al gesneuveld waren.
Onderzoek naar de zoekgebieden zal doorgaan heeft de wethouder gezegd. Dus hebben we ons ingezet om de meest haalbare voor onze bewoners in het advies te formuleren. PvdA heeft samen met GroenLinks, D66, SP en PvdO dit ongevraagd advies voorbereid die na stemming van gisterenavond nu richting de college gaat.
Hieronder ons advies:
-De gezondheidsrisico’s van de windturbines nu al te onderzoeken en niet pas in een later stadium wanneer windcorporaties al in beeld zijn.
-Zorg voor duidelijke en volledige informatievoorziening naar de bewoners toe, neem voldoende tijd voor consultaties en participatietrajecten in de zoeklocatiegebieden zelf. Maak duidelijk tot hoeverre bewoners invloed hebben op dit beleid.
-Deel informatie over het RES proces en de plannen voor windturbines heel breed in de zoekgebieden. Tot nu toe is er nog geen participatie in de wijken onder de A10 geweest dit moet zo snel mogelijk gebeuren.
-Organiseer waar nodig fysieke bijeenkomsten waar middels een participatief proces gewerkt wordt aan een plan waar de buurt achter staat.
-De meeste laaggeletterden van de stad wonen in Noord maak informatievoorziening laagdrempelig.
-Beschouw het participatieproces als de verantwoordelijk van de gemeente, laat dit niet door windcorporaties doen. Start nu al met de participatie en niet pas wanneer windcorporaties in beeld komen.
-Voer na de participatietraject een draagvlakonderzoek uit in de zoekgebieden zelf, met heldere en open vragen om de juiste signalen op te halen.
– Wees niet voorbarig met tekenen van intentieverklaringen. Het proces is wat ons betreft niet rijp genoeg om nu al afspraken met corporaties te maken.
-Denk goed na over plaatsing van windturbines en tekenen van intentieverklaringen. Waarborg de eigenaarschap van de turbines en de gewonnen energie voor lokaalgebruik voor een lange termijn.

Canan is sinds 2010 politiek actief in Noord. Ze heeft zowel in de stadsdeelraad (2010-2014) als de Bestuurscommissie (2014-2018) gezeten. Sinds maart 2018 zit ze in de Stadsdeelcommissie tevens is ze fractievoorzitter van Pvda Amsterdam-Noord. Zij houdt zich onder andere bezig met; gelijke kansen voor iedereen, balans tussen verdichting en leefbaarheid, behoud van groen, mobiliteit