Door Alphons Muurlink op 15 november 2016

Openbaar vervoer in Amsterdam Noord: goed, maar moet beter      

In 2018 gaat de Noord-Zuid lijn rijden. Dit heeft grote gevolgen voor het openbaar vervoer in Amsterdam Noord. Binnenkort neemt de stadsregio hierover een besluit. Voor de PvdA in Amsterdam Noord moet heel Noord goed bereikbaarheid zijn, zowel overdag als in de avonduren. En daar wringt de schoen bij het concept GVB vervoersplan.

Zeker, voor het grootste deel is het conceptvervoersplan van het GVB een afdoende invulling van een zekere mate van fijnmazigheid van het buslijnennet binnen Noord. Maar op een aantal onderdelen is het gewoonweg niet voldoende voor Noordelingen.

Slecht ter been? Meer lopen!

Het principe dat je nooit verder dan 400 meter hoeft te lopen voor een halte is losgelaten. Dat betekent op verschillende plekken in Noord (bijv. Elzenhagen) dat die afstand veel groter wordt, dan nu het geval is. Ook een bushalte bij het Noorderparkbad zit niet in de voorstellen. Ondanks 500 handtekeningen van bewoners, die de PvdA in 2015 aan de bestuurder had aangeboden. De PvdA wil dat bij de plaatsing van haltes rekening wordt gehouden met loopafstanden, zodanig dat ook ouderen en mindervaliden goed van het OV gebruik kunnen blijven maken.

GVB bedient delen van Noord niet meer

Het GVB rijdt niet meer naar Oostzanerwerf, Walvisbuurt en Kadoelen. Die bewoners zijn aangewezen op het streekvervoer. Daarmee zijn de afspraken nog niet gemaakt. Stadspashouders die een GVB kaart ontvangen hebben dan geen toegang meer tot het OV in deze wijken. Hierover moeten afspraken met de streekvervoerders worden gemaakt.

In delen van Noord in avonduren en weekenden geen busvervoer

De huidige lijn 38 rijdt na 20 uur niet meer. Daar is de PvdA al niet blij mee, maar in het conceptvervoersplan van het GVB blijft dat zo.  Terwijl deze lijn voor bewoners van belang is voor het uitgaansgebied aan de IJoever,  Overhoeks en Vogelbuurt.

De huidige lijn 36 rijdt in de weekenden niet. Wil je naar Sloterdijk, dan moet je vanuit Molenwijk eerst naar het Centraal Station. Extra reistijd minimaal half uur, en twee overstappen extra. Dat is de PvdA nu al een doorn in het oog, maar dit blijft zo volgens de voorstel van het GVB.

Bewoners Nieuwendam krijgen instabiele busverbinding

De huidige lijn 33 stopt ermee. Straks moeten bewoners van Nieuwendam met lijn 37 naar het nieuwe metrostation. Maar lijn 37 is niet echt betrouwbaar vanwege de Schellingwouderbrug als die openstaat. Daar moet een oplossing voor komen. En omdat de lijn onbetrouwbaar is lijn 37 ingekort tot het metrostation. Daardoor moeten bewoners ook nog eens overstappen als ze verder willen reizen in Noord.

We hebben onze standpunten in de bestuurscommissie in Noord aan de orde gesteld en onze gemeenteraadsfractie geïnformeerd. De bestuurscommissie heeft een brief naar de gemeenteraad gestuurd waar onze punten zijn opgenomen. Op 17 november spreekt de gemeenteraad over het Concept GVB vervoersplan voor 2018. De stadsregio beslist in december.

 

 

Alphons Muurlink

Alphons Muurlink

Alphons heeft een ruime ervaring als fractievoorzitter. Van 2004 tot 2006 was hij fractievoorzitter in de stadsdeelraad Noord. Kort na zijn verhuizing naar Almere werd hij daar in 2006 gekozen tot lid van de gemeenteraad en in 2009 tot fractievoorzitter benoemd. In 2010 was hij lijsttrekker in Almere en werd hij opnieuw fractievoorzitter. Sinds kort

Meer over Alphons Muurlink