Plaatsing windmolens in Amsterdam houdt de gemoederen bezig

Door Canan Uyar op 12 januari 2021

De eventuele plaatsing van windmolens in Noord houdt de gemoederen bezig. Zowel voor het kerstreces als op 6 januari hadden we veel insprekers in de stadsdeelcommissie over zoekgebieden voor windmolens in Amsterdam-Noord. Afgelopen weken zijn we ook vaak persoonlijk benaderd door verontruste bewoners.
Bewoners uitten hun zorgen over gezondheidsproblemen, lawaai, slagschaduw, horizonvervuiling die de plaatsing van de windmolens zouden kunnen veroorzaken.
Ze voelden zich niet gehoord, stuitten tegen voorgenomen beleid, klaagden over slechte participatie en gaven aan het vertrouwen in Gemeente verloren te hebben. Een voor een zeiden ze dat er geen draagvlak voor windmolens te zien.
Frappant detail, draagvlakonderzoek van de Gemeente laat zien dat er wel een draagvlak is in Noord. Op onze vragen hoe dit kan en of er nog een onderzoek komt kregen we het advies om dit tijdens de technische sessie te bespreken.
We herkennen Noord niet terug in de draagvlakonderzoek van de Gemeente, die zegt uit te gaan van o.a. enquêtes. Bewoners die bij ons aanklopten en die wij gesproken hebben zeggen niets te weten van een enquête.
Al met al zijn er heel veel onduidelijkheden rondom zoekgebieden en plaatsing van de windmolens, terwijl bespreking volgende week plaatsvind in de Gemeenteraad.
Daarom hebben we ook een notitie geschreven voor onze fractie in de centrale stad om deze zorgen kenbaar te maken.
We attendeerden onze fractiecollega’s erop dat dit onderwerp nog nader onderzoek verdiend. Want zowel de draagvlakonderzoek als het participatietraject laat heel wat te wensen over.

Communicatie en participatie van plaatsing windmolens in Amsterdam is zoals gezegd belabberd. Dus kwamen burgers in opstand en wilden van zich laten horen. Dat hebben ze op 12 januari gedaan tijdens een inspreekavond van de Gemeente.
Maar omdat ze massaal (160 bewoners) wilden inspreken kregen ze ipv drie, 1-minuut inspreek tijd van de Gemeente.
Binnen 1-minuut je verhaal vertellen bleek een onmogelijke opgave dus waren er veel afhakers.
Participatie van kwaad naar erger!

Waar ben je naar op zoek?