Door Canan Uyar op 23 mei 2015

PvdA stelt vragen over de plofkraak.

Op 9 mei 2015 rond 05.00 uur hebben vijf jonge mannen met vuurwapens een plofkraak gepleegd op een ING-pinautomaat bij een sigarenwinkel op de Van der Pekstraat.
Ooggetuigen zagen dat de daders met vuurwapens rondliepen om de wacht te houden. De geldautomaat is opgeblazen met behulp van gasflessen. De explosie van de kraak veroorzaakte een gigantische knal in de buurt. Daarbij zijn de pinautomaat en de pui van de sigarenwinkel waar die in zat vernield.
De verdachten gingen zonder buit ervandoor maar lieten dus een enorme ravage achter.
PvdA fractie schrok enorm van de hevigheid van deze kraak en bracht vergezeld met een bosje bloemen een bezoek aan de sigarenzaak waar de plofkraak plaats vond. Kleine zelfstandigen zijn namelijk de motor voor de buurteconomie en belangrijk voor de leefbaarheid in de wijk. Winkeliers en ondernemers zorgen voor levendigheid, werkgelegenheid, maken een buurt aantrekkelijk en zorgen voor de nodige voorzieningen. Daarom is het heel erg belangrijk dat ze zich veilig voelen in eigen buurt en pand.
Tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur op 13 mei heeft de PvdA fractie vragen over de plofkraak en veiligheid in de van der Pekstraat gesteld aan de portefeuillehouder.
Portefeuillehouder heeft toegezegd dat ze binnenkort zelf op bezoek zal gaan bij deze ondernemer en dat er momenteel extra gesurveilleerd wordt in de buurt.
PvdA is blij dat de veiligheid in de buurt de nodige aandacht en preventie van de portefeuillehouder krijgt.