Door op 5 maart 2014

PvdA wil sociale supermarkt in Noord

Pvda Amsterdam Noord wil dat de huidige voedselbank in Noord omgevormd wordt tot een sociale supermarkt. Minima kunnen daar terecht om zelf als klant te kiezen welke boodschappen ze nodig hebben en deze met een opgeladen chipknip afrekenen bij de kassa. De afgelopen jaren zijn oa. in Helmond en Almere en Amsterdam Oost de voedselbanken omgevormd tot sociale supermarkten. De voedselbank kan op deze wijze nog meer voor haar cliënten betekenen dan nu.
Alphons Muurlink, kandidaat lid van de PvdA voor de bestuurscommissie: “ ik weet uit eigen ervaring wat het is om geen cent te makken te hebben. Dat was lang voordat er een voedselbank was in Amsterdam. Ik had geen schulden, maar dat kwam dan wel omdat ik en mijn gezin geen tv hadden, ‘s avonds maar één lampje in de hele woning lieten branden en een tijdje één blik bruine bonen aten voor het avondeten. Alleen voor onze dochter zorgden we voor fruit en vlees. Dat is wat de mensen die aangewezen zijn op de voedselbank iedere dag meemaken. Door hard te knokken heb ik die situatie gelukkig achter me kunnen laten”.
‘Voedselbanken zijn helaas nog nodig voor teveel mensen in Noord. De PvdA vindt het belangrijk dat zij zo snel mogelijk weer op eigen benen staan’, zo vervolgt Alphons Muurlink. En gelukkig lukt dit ook, met de hulp van veel vrijwilligers. Het omvormen van de voedselbank in een sociale supermarkt, heeft voordelen voor de cliënten, de voedselbank en de hulpverlening door het stadsdeel. Met name op het terrein van activering en signalering kan een slag geslagen worden.
In de huidige situatie geeft de voedselbank een gestandaardiseerd pakket. Of een client wel of niet rijst, pasta of hagelslag nodig heeft: het zit in het pakket. In de nieuwe opzet kan de cliënt van de voedselbank zelf een pakket samenstellen dat is afgestemd op de eigen behoefte, het budget en de samenstelling van het gezin. Cliënten ontvangen een pasje met daarop een fictief bedrag. Dat bedrag is hoger als het gezin groter is. Met zo een pasje kunnen cliënten boodschappen doen in de sociale supermarkt. Zo leren cliënten beter omgaan met hun (kleine) budgetten.
Bij de sociale supermarkt komt de cliënt naar de supermarkt. Daar is ruimte om in contact te komen met lotgenoten en budgetadviseurs. Omdat er vaker contact is, kan een huishouden beter worden gevolgd. Hiermee kan ook het bestedingspatroon beter gesignaleerd worden. De (tijdelijke) voedselverstrekking wordt gekoppeld aan (verplichte) hulpverlening. De cursus op ‘eigen kracht’ die nu in samenwerking met de voedselbank wordt aangeboden om mensen weer snel op eigen benen te laten staan, is een groot succes, en moet vooral blijven bestaan. Allemaal belangrijke stappen om gezinnen zo snel mogelijk weer financieel weer de boel op orde te krijgen. En in de sociale supermarkt kan een aantal jongeren weer stage lopen voor hun opleiding. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Coby van Berkum, lijsttrekker van de PvdA en huidig wethouder voor onder meer het armoedebeleid in Amsterdam-Noord is positief over het plan. “Als we op die manier de mensen sneller financieel onafhankelijk kunnen maken, zou dat geweldig zijn. Ik wil daarover graag in gesprek met de voedselbank en de hulpverleningsinstellingen.”

Waar ben je naar op zoek?