Door Canan Uyar op 24 juni 2012

Repair Café in Amsterdam Noord

Stadsdeel Noord gaat onderzoeken of er in het stadsdeel één of meerdere Repair cafés gestart kunnen worden. Deelraadslid Canan Uyar (PvdA) heeft hiervoor tijdens de raadsvergadering van 20 juni een motie ingediend.

Uyar: ‘In Noord worden veel spullen weggegooid die eigenlijk na een eenvoudige reparatie weer bruikbaar zijn. Mensen hebben niet meer in hun systeem zitten dat spullen ook gerepareerd kunnen worden. Dit zorgt voor veel afval en is niet bevorderlijk voor de duurzaamheid’.
Er zijn in Amsterdam al een aantal Repair Cafés actief, bijvoorbeeld in Oost en de Baarsjes. Het zijn bijeenkomsten waarbij vrijwilligers gratis reparaties uitvoeren aan kleding, speelgoed, meubels enzovoort. De cafés zijn een succes en slaan meerdere vliegen in één klap. Ten eerste worden spullen niet weggegooid maar gerepareerd, wat zowel goed is voor de portemonnee als het milieu en daarnaast versterkt het de sociale cohesie van de buurt. Voor de begroting wordt de deelraad door het dagelijks bestuur geïnformeerd over de mogelijkheden.

Canan is sinds 2010 politiek actief in Noord. Ze heeft zowel in de stadsdeelraad (2010-2014) als de Bestuurscommissie (2014-2018) gezeten. Sinds maart 2018 zit ze in de Stadsdeelcommissie tevens is ze fractievoorzitter van Pvda Amsterdam-Noord. Zij houdt zich onder andere bezig met; gelijke kansen voor iedereen, balans tussen verdichting en leefbaarheid, behoud van groen, mobiliteit