Voorgenomen beleid Volkstuinen ingetrokken

Door Canan Uyar op 10 december 2020

Je hebt van de top-down tekentafel beleid waarvan je denkt van hoe verzinnen ze dit?
Dat geldt ook voor de uitvoeringsstrategie Volkstuinenbeleid van wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling en Duurzaamheid Amsterdam.
Met dit beleid moesten volkstuinen opener, liefst 24/7 en toegankelijk zijn voor iedereen.
De riolering die hard nodig was zou gelegd worden en een marktconform huur hoorde ook bij dit nieuw beleid.
Marktconform huur zou voor sommige volkstuinders een huurverhoging van 700% betekenen.
Wethouder zou het beheer en onderhoud van de volkstuinen ook onder verantwoordelijkheid van de gemeente brengen.
Dit beleid was bedacht en geschreven zonder een participatietraject ervoor en zonder overleg met de tuinders.
Volkstuinders schrokken zich rot en maakten zich zorgen omdat ze vreesden hun geliefde tuin kwijt te zullen raken.
PvdA-Noord ook, we hebben veel volkstuinen bezocht en goed naar ze geluisterd. Hun zorgen hebben we uiteindelijk verwerkt in het advies van de stadsdeelcommissie richting het college .
Roep om maatwerk en participatie van zowel vanuit de stadsdelen als van de raad delfde de onderspit en wethouder zette door.
Nou dat heeft ze geweten. Amsterdam stond op zijn kop.
De mailboxen van de wethouder, de raadsleden en de commissieleden ontplofte. Een petitie voor het behoud van de Volkstuinen werd binnen een paar dagen door 28.000 mensen ondertekend.
Tijdens een speciale inspraakavond van de gemeenteraad opm8 december hebben ruim 125 volkstuinders hun zorgen en frustraties over voorgenomen plan geuit.
Gisteren tijdens de commissie Ruimtelijke Ordening hebben de raadsleden dit dunnetjes overgedaan.
Onvoldoende onderbouwing, geen participatie, geen draagkracht, plank misslaan, moet van tafel, waren maar een paar opmerkingen die de revue passeerden.
Wethouder heeft met bijbehorende spijt betuiging haar plan teruggetrokken en beloofd met de volkstuinen om de tafel te zitten en de ontwrichte vertrouwen te willen herstellen.
Dat juichen we van harte toe want volkstuinen doen het al zo goed.
Ze onderhouden hun tuinen met liefde en kennis. Dat doen ze op vrijwillige basis zo goed dat Gemeente die het onderhoud onder eigen beheer wilt brengen dat niet eens kan evenaren.
Verder willen ze graag meedenken en meepraten over alles en nog wat en staan ze open voor vernieuwing en verbetering maar dan in goed overleg.
In gesprek gaan kan zomaar een breed gedragen nieuw plan opleveren.