Wel of geen windtribunes in Noord

Door Canan Uyar op 7 februari 2021

Heftige discussies over plaatsing windtribunes.

Afgelopen week stond in het teken van wel of geen windtribunes in Amsterdam.

-Dinsdagavond was er een expertmeeting in de Gemeenteraad die wij samen met heel veel bewoners gevolgd hebben. Experts gaven informatie over het eventuele effect van windtribunes op natuur, milieu en gezondheid. We hebben heel wat bijgeleerd maar ook verrast dat zelfs de experts het niet eens waren over wel of geen schadelijke effect van de windtribunes. We kunnen constateren dat de twijfels wat betreft gezondheidsrisico’s, geluids- en afstand-overlast niet weggenomen zijn bij de bewoners.

-Woensdagavond hadden we stadsdeelcommissie vergadering met maar liefst 44 insprekers. Bewoners die zich zorgen blijven maken over eventuele plaatsing van windtribunes in Noord. Bijna unaniem riepen ze op om geen windtribunes op korte afstand van woonwijken te plaatsen.

-Donderdagavond was er een door onszelf georganiseerde zoommeeting met bewoners uit Noord. Fractie Noord heeft samen met PvdA Raadslid Lian Heinhuis bewoners uit Noord aangehoord. Geen positieve woord gehoord over plaatsing windtribunes. Bewoners waren verontrust en negatief, af en toe zelfs behoorlijk emotioneel.

Vanuit de fractie kunnen we zeggen dat we de zorgen van onze bewoners heel goed begrijpen en het serieus nemen. PvdA-Noord is voor duurzame energie en juicht het toe dat we als Amsterdam in 2030 energie neutraal willen zijn. Aan de andere kant delen we ook de zorgen van onze bewoners omdat zowel de afstand- als geluidsnorm die nu gehanteerd wordt in Nederland gedateerd is. Ook al keurt de RIVM deze norm goed begrijpen we niet waarom Nederland als enige land in EU zich vasthoudt aan verouderde normen uit 2011.
Angst en zorgen over eventuele gezondheidsschade en geluidsoverlast van windtribunes zijn nog niet weggenomen, omdat er tegenstrijdige wetenschappelijke onderzoeken zijn.

Daarom gaat PvdA-Noord volgende week samen met GL, D66, SP en PvdO zich buigen over een ongevraagd advies richting het college.

Canan is sinds 2010 politiek actief in Noord. Ze heeft zowel in de stadsdeelraad (2010-2014) als de Bestuurscommissie (2014-2018) gezeten. Sinds maart 2018 zit ze in de Stadsdeelcommissie tevens is ze fractievoorzitter van Pvda Amsterdam-Noord. Zij houdt zich onder andere bezig met; gelijke kansen voor iedereen, balans tussen verdichting en leefbaarheid, behoud van groen, mobiliteit