Een vergeten geschiedenis van Amsterdam Noord niet vergeten.

Door Jordy Blom op 4 september 2024

Een vergeten geschiedenis van Amsterdam Noord niet vergeten.

Ons commissielid Lodewijk Bleijerveld heeft samen met Jos de Krieger (GL) en Kirsten Zimmerman (GBP) een ongevraagd advies om Asterdorp in het bouwgeweld niet het kind van de rekening te laten worden.

Wist je dat in de Buiksloterham, tussen de Asterweg en de Distelweg, ooit een uniek dorp stond? Asterdorp, gebouwd in 1927, begon als een ‘woonschool’ voor probleemgezinnen. Het was een semi-gesloten heropvoedingskamp, ver weg van de stad. In 1942-1943 werd Asterdorp zelfs het ‘vierde ghetto’ van Amsterdam. Ondanks deze beladen geschiedenis werd het dorp in 1955 gesloopt, op één poortgebouw na. Beeldhouwer André Volten redde dit gebouw en maakte er zijn werkplaats van.

Vandaag de dag staat Asterdorp symbool voor de geschiedenis van Amsterdam Noord. Gelukkig wordt er in de Investeringsnota Buiksloterham 2019 gepleit voor het behoud van deze erfenis. Er zijn plannen voor een publiek park en culturele functies om de herinnering aan Asterdorp levend te houden. Recent hebben er echter verschuivingen plaatsgevonden, wat nadelig is voor de beoogde plannen. Dit baart ons grote zorgen.

Vanavond heeft de Stadsdeelcommissie zich unaniem achter het ongevraagd advies geschaard, waarin de identiteit van het gebied en de erfenis van Asterdorp wordt beschermt en geëerd.

Foto: Stadsarchief Amsterdam

Jordy Blom

Ik ben Jordy Blom, 30 jaar en een geboren en getogen Amsterdammer. Sinds 2020 ben ik actief bij de PvdA in Amsterdam-Noord. Eerst als bestuurslid, maar nu als fractieondersteuner. Daarnaast denk ik mee in de Denktank Onderwijs en de Denktank Sport van de gemeenteraadsfractie. Ook ben ik vice-voorzitter van de onderwijswerkgroep van de partij. Als

Meer over Jordy Blom