Kansenkaart Sport op de agenda

Door Canan Uyar op 22 mei 2024

Kansenkaart Sport

De ‘Kansenkaart Sport’ kwam, als ongevraagd advies van de Sportraad, voor velen als een verrassing. Wij delen de zorgen van de Sportraad over (het niet halen van) de sportnorm. Echter zien we dat op de aangewezen vijf locaties de kansen en ambities van de Sportraad botsen met andere functies en normen. Vandaag is dit punt in de commissie besproken. Dit was nodig om een mening te vormen en zo sturing te geven aan de uitwerking van het dagelijks bestuur in het vervolg.

Een Noordse toepassing

De fractie dankt allereerst de Sportraad. Zij hebben veel werk verricht om de schaarste aan sportruimtes in Noord in kaart te brengen en met met oplossingsvoorstellen te komen. Sport is wat PvdA betreft niet alleen bewegen. Sporten zorgt voor een sociaal klimaat, helpt vaardigheden ontwikkelen, zorgt voor verbinding, ontmoeting, sporten kan eenzaamheid voorkomen of tegengaan en zorgt voor een fysieke en mentale fitheid. Het is dus heel erg belangrijk dat we voldoende ruimte en mogelijkheden hebben en moeten creëren in Noord.

Wat de PvdA jammer vindt, is dat sport niet 100% integraal opgenomen wordt in gebiedsontwikkeling. De sportnorm zou net als groennorm niet als hekkensluiter meegenomen moeten worden. We zijn op dit moment continue achteraf bezig om sport en groen een plek te geven en te vinden in ons stadsdeel. Zo creëren we een nieuw probleem: sport en groen in strijd tegenover elkaar. Dit is niet wenselijk want ze zijn beide erg belangrijk. Zolang de referentienormen bij gebiedsontwikkeling, ten behoeve van ruimtelijke reservering, niet optimaal meegenomen en ingepast worden, zullen we rond 2030 hier weer dezelfde problemen bespreken.

Zoals tijdens inleiding ook gezegd zijn we door dit advies behoorlijk verrast. Hierover zijn zowel wij als de bewoners niet geraadpleegd terwijl wij erg waarde hechten aan de transparantie en goede communicatie. We pleiten dat de stadsdeelcommissie en onze bewoners in verdere stappen goed en op tijd meegenomen worden.

Locatie boven Nieuwe Leeuwendammerweg verraste ons want we sluiten ivm luchtvervuiling scholen vlakbij autowegen en hier zetten we een sportaccommodatie boven een autoweg. Dat is wat ons betreft niet gezond zeker tijdens sporten want wanneer je beweegt, dan verbetert de doorbloeding naar je hersenen. Bij voldoende beweging krijgen je hersenen de voeding en zuurstof die ze nodig hebben. Om dan gelijk verontreinigd lucht binnen te krijgen is wat ons betreft onwenselijk.

Het verrast ons ook dat sommige aangewezen locaties in onze Hoofd Groen Structuur vallen. De insprekers hebben vandaag onder andere het ecologische belang en waarde daarvan onderstreept. Dat willen we niet herhalen, maar we onderstrepen dat belang wel.

De PvdA vindt locaties die binnen de HGS vallen niet wenselijk. Er wordt gezegd dat er dan advies gevraagd wordt aan TAC (Technisch Advies Commissie). Wanneer we uitgaan van de nieuwe HGS van de wethouder (die trouwens nog niet vastgesteld is en wacht op uitslag van referendum HGS) mag TAC voornamelijk gaan kijken naar inpasbaarheid van de projecten in plaats van een dikke NEE zeggen. En wat we ook weten is dat TAC adviezen niet bindend zijn. Dus HGS van Noord komt zo in een kwetsbare situatie terecht. En dat wil de PvdA niet.

Wij stellen voor dat er creatief gekeken wordt bij het vinden van plekken voor veldsporten. Het liefst tijdens gebiedsontwikkeling of op de platte daken in Noord. In het laatste herontwikkelingsplan van het Winkelcentrum Boven het IJ was dat wel het geval. Boven de woningen en winkels kunnen grote groene ruimtes worden gecreëerd. Hier zou men kunnen recreëren en sporten. We hebben meerdere winkelcentra en grote gebouwen in Noord. Kijk eens naar die mogelijkheid. Grondgebonden sport neemt toe en vraagt meer ruimte dan zaalsporten. Dat zal onze schaarste aan ruimte meer inperken. Daarom roepen we op om creatief te kijken naar andere oplossingen in plaats van hapjes te nemen van Hoofd Groen Structuur.

Al met al is het advies van de Sportraad een uitdaging voor Noord en zal het voor heel wat discussies zorgen.

PvdA wil:

1. Neem referentienorm sport 100% mee in gebiedsontwikkeling en probeer het integraal in te passen.
  2. Neem in vervolg stappen zowel de commissie als onze bewoners mee. Wees transparant en communiceer helder.
  3. Locatie boven Nieuwe Leeuwendammerweg vinden we te vervuilend voor zo’n functie.
  4. Locaties in Hoofd Groen Structuur is wat PvdA betreft no go.
  5. Wees creatief grondgebonden sport neem veel ruimte van onze schaarste ruimte in kijk ook naar platte daken enz.

Het ongevraagd advies ‘Kansenkaart Sport’ van de Sportraad staat op 29 mei op de agenda in de Gemeenteraad.