PvdA-motie menstruatie-armoede aangenomen

Door Lodewijk Bleijerveld op 9 november 2022

De stadsdeelcommissie heeft unaniem de motie van ons commissielid Lodewijk Bleijerveld over menstruatie-armoede aangenomen.

Armoede is en blijft een veel koppig monster, ook in Amsterdam Noord. Een van de vele uitingen is Menstruatie-armoede. Dit  betekent het hebben van beperkte toegang tot de middelen die je nodig hebt om veilig en comfortabel je menstruatie door te komen. Op menstruatie-armoede rust een dubbel taboe. Men voelt ongemak om hierover te praten, of vindt het zelfs ongepast. Daar komt het praten over armoede vervolgens nog eens bovenop. In de praktijk werkt dit kansenongelijkheid in de hand; meisjes missen van schooldagen en vrouwen blijven thuis van werk.

Dit is geen ver-van-ons-bed probleem. Uit recent onderzoek van Neigborhood Feminist en onderzoeksbureau Opinium blijkt dat 1 op de 4 Amsterdamse vrouwen met menstruatie-armoede te maken heeft. Vrouwen uit Amsterdam-Noord gaven dat 36 procent op enig moment menstruatieproducten niet te kunnen veroorloven.

Lees hier meer over het onderzoek

Uit eerder gestelde vragen bleek dat onze portefeuillehouder dit onderwerp in de smiezen had. Daar bovenop weten we dat er mooie Noordse initiatieven zijn. Neighborhood Feminist heeft samen met Verdedig Noord, De Sociale Kruidenier al 8 menstruatie uitgiftepunten in Noord. Echter moeten we constateren dat het aanbod van al die goede initiatieven maar een fractie van de mensen bereikt die het nodig hebben. Vandaar heeft de fractie hier een motie over ingediend. Opschaling en toegankelijkheid: hard nodig tegen menstruatie-armoede.

Lees hier de motie

Foto: Neighborhood Feminist

Lodewijk Bleijerveld

Amsterdam. De mooiste stad op aarde. Maar lang niet meer voor iedereen. Een fijne en betaalbare woning, fatsoenlijk werk, gelijke kansen in het onderwijs, vertrouwen in een overheid die er voor iedereen is: voor veel Amsterdammers allang geen vanzelfsprekendheid meer. Daarom strijd ik voor een stad waar iedereen de kans krijgt het beste uit zichzelf