Ongevraagd advies ‘visie stedelijk water’ unaniem aangenomen!

Door Lodewijk Bleijerveld op 18 oktober 2023

Het ongevraagd advies van Nicoline van der Torre (Groenlinks) en Lodewijk Bleijerveld is door de stadsdeelcommissie Amsterdam Noord unaniem aangenomen.

De afgelopen zomer was het door heel Noord te vinden: bewoners die verkoeling zochten in de wateren in ons stadsdeel. Zo ook in het Joh. Van Hasseltkanaal en Zijkanaal I. Afgaande op de klimaatscenario’s die het KNMI recent presenteerde, zal dit in de toekomst op tropische dagen nog meer voor gaan komen. Water moet daarom anno 2023 niet puur industrieel, maar ook als onderdeel van onze stad worden gezien. Daarom heeft de Stadsdeelcommissie vanavond unaniem aangedrongen op een nieuwe visie van de gemeente op het water in ons stadsdeel.

Oppervlakte water steeds schoner

Amsterdam en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar men vroeger vooral keek naar water als functioneel, bijv. als riool, vuilnisemmer of transportmogelijkheid, is dat de afgelopen decennia veranderd. Men kan veiliger recreëren aan en op het water, o.a. doordat rioolwaterzuiveringen buiten de stad zijn geplaatst en alle woningen (incl. woonboten) inmiddels zijn aangesloten op het riool.

Zware industrie

Amsterdam Noord is een waterrijk stadsdeel, aan het IJ, met kanalen zoals het Johan van Hasseltkanaal, Zijkanaal I, Zijkanaal K. Kanalen waaraan (zware) industrie heeft gestaan. En we weten dat deze industrie jarenlang haar afval kunnen dumpen in het kanaal, waardoor de bodem zwaar verontreinigd is. Op dit moment valt het Joh. V. Hasseltkanaal en Zijkanaal I in de categorie ‘water in industrieel gebied’ (doorvaartprofiel A1), waardoor de kwaliteitseisen minder streng zijn dan wanneer het als kanaal in een woonwijk zou worden aangemerkt. En daar zit een probleem. Want hoewel deze gebieden vroeger industriële gebieden waren, is dat al lang niet meer zo. Het zijn inmiddels druk bewoonde gebieden in Noord, er wordt aan dit water gerecreëerd, er wordt op gewoond en er wordt in gezwommen als het warm is.

“Ontbrekende visie op toekomstig gebruik water”

En geef de mensen eens ongelijk op een warme zomerdag. Het waterrijke stadsdeel Amsterdam Noord kent geen officiële zwemlocaties in natuurwater, maar er zijn wel degelijk genoeg mogelijkheden om veilig te zwemmen in Noord. Watermetingen in het Joh. Van Hasseltkanaal – uitgevoerd door de GGD begin 2023 – wezen zelfs uit dat de kwaliteit van het oppervlaktewater veilig is. Wetende dat de bevolking in ons stadsdeel de komende jaren zal blijven toenemen en het zal warmer worden. Deze bewoners zullen zich ook vaker het water opzoeken. Aan ons de plicht om na te denken hoe daar mee om te gaan. We vragen een verandering van gedogen/wegkijken en de regie te pakken.

Tijden veranderen

Constaterende dat tijden veranderen; dat onze zomers warmer worden en men verkoeling zal zoeken; dat veel mensen met plezier wonen, leven en/of gebruik maken van water. Water moet anno 2023 niet puur industrieel, maar ook als onderdeel van onze stad worden gezien. Profielen van de Noordse kanalen zouden zo snel mogelijk moeten worden getoetst op, en aangepast aan, de huidige context. Zodat activiteiten en bouwplannen goed afgestemd zijn op de omgeving.

Lodewijk Bleijerveld

Amsterdam. De mooiste stad op aarde. Maar lang niet meer voor iedereen. Een fijne en betaalbare woning, fatsoenlijk werk, gelijke kansen in het onderwijs, vertrouwen in een overheid die er voor iedereen is: voor veel Amsterdammers allang geen vanzelfsprekendheid meer. Daarom strijd ik voor een stad waar iedereen de kans krijgt het beste uit zichzelf

Meer over Lodewijk Bleijerveld