Door op 16 juli 2013

PvdA Amsterdam Noord geeft jongerenhuisvesting en sociaal beleid prioriteit bij voorjaarsnota.

Donderdag 27 juni heeft de deelraad van Amsterdam Noord de voorjaarsnota vastgesteld.  Traditioneel is dat het moment dat alle partijen in de deelraad richting aan het Bestuur van het stadsdeel mee kunnen geven. Met moties geven de partijen het Dagelijks Bestuur opdrachten die uitgevoerd moeten worden.

De meeste moties kwamen ook dit keer van de PvdA fractie.  Fractievoorzitter Markus Sanders vroeg namens zijn fractie vooral te investeren in jeugd & jongeren, ouderen en mensen met een laag inkomen.

Dankzij een motie van de PvdA komt het Dagelijks Bestuur met een onderzoek naar de mogelijkheden om extra jongerenhuisvesting te realiseren in Noord. “De wachttijd voor een sociale huurwoning loopt al gauw op tot tien jaar. Voor jongeren die hard werken voor hun geld betekent dat vaak dat ze nog jaren bij hun ouders moeten blijven wonen”.

De PvdA heeft ook geregeld dat kinderen van ouders met iets meer dan een minimum inkomen kunnen blijven sporten. Er zal een fonds worden opgericht. Jongeren krijgen sneller een vergoeding als hun ouders de contributie van de sportclub niet kunnen betalen.  Daarnaast gaat de eigen bijdrage voor de bewegingsactiviteiten voor ouderen  niet omhoog.

Ook is het DB opgedragen om ervoor te zorgen dat de verschillende eet-activiteiten voor ouderen niet verloren gaan door de bezuinigingen en wordt het beheer op de pierenbadjes niet wegbezuinigd.

De voedselbank in Noord krijgt een eenmalige extra bijdrage. “Door de crisis maken er steeds meer mensen gebruik van de voedselbank. Deze eenmalige bijdrage is hard nodig om iedereen te kunnen blijven helpen” aldus Markus Sanders.

Lees hier de eerste termijn terug van fractievoorzitter Markus Sanders:

eerste_termijn_VJN_def