PvdA vraagt aandacht voor parkeerproblematiek Schellingwoude

Door Canan Uyar op 16 januari 2022

In het groen langs de A10 tussen Schellingwoude en Durgerdam is de berm uitgegroeid tot een parkeerplaats. Zowel het Parool als de regionale krant besteedde aandacht aan de groene actie van onze bewoners tegen wild- en langparkeerders op deze berm. Om auto’s te weren hebben natuurbeschermers uit Noord boompjes op de berm geplant. PvdA is in gesprek met natuurbeschermers en maakt zich ook zorgen over beschadiging van deze berm.

Deze berm behoort namelijk tot hoofdgroengroenstructuur van Noord en gaat beetje bij beetje stuk door geparkeerde auto’s.

Daarom hebben we zowel op 8 december 2021 als op 12 januari 2022 vragen gesteld aan de portefeuillehouder en aandacht gevraagd om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Parkeerproblematiek heeft ook te maken met het gemis van P+R in stadsdeel Oost. Autobezitters maken snel de oversteek naar dit plek in Noord waar je de hele dag gratis kunt parkeren. We hebben in het advies ‘verbinding met Zeeburgereiland’ extra aandacht en prioriteit voor dit probleem geadviseerd.

Portefeuillehouder heeft inmiddels een gesprek met de wethouder gehad.

Een definitieve oplossing laat volgens haar nog even op zich wachten.

Pas na de Gemeenteraadsverkiezingen krijgt dit groene strook aandacht.

Voor nu wordt er handhaving opgezet die alleen hinderlijk geparkeerde auto’s zal waarschuwen of beboeten. Want parkeren op de berm is niet verboden zegt de portefeuillehouder ook al gaat het hier om hoofdgroenstructuur.

Handhaving zal de berm niet beschermen en de beschadiging die er is gedaan niet weghalen. We blijven in gesprek met de bewoners en de natuurbeschermers en zullen waar nodig dit blijven aankaarten.