PvdA wil goede communicatie over opvang vluchtelingen in Noord

Door Lodewijk Bleijerveld op 12 juni 2022

Tijdens de stadsdeelvergadering heeft ons commissielid Lodewijk Bleijerveld vragen gesteld over het voornemen vluchtelingen op te vangen op sportpark Melkweg in Tuindorp Oostzaan-west (AT5). Het gaat om mensen die op de vlucht zijn voor de oorlog in Oekraïne, maar ook statushouders. De opvanglocatie is tijdelijk, tot eind 2025.

Dagelijks komen er vluchtelingen aan in Amsterdam uit Oekraïne. We steunen de actie van de wethouder dat er van noodopvang nu gezocht wordt naar semi-permanente opvang. Dat Noord mensen opvangt die op de vlucht zijn voor oorlog vindt de PvdA een plicht. Wel hebben we vragen aan het dagelijks bestuur gesteld of de gekozen locatie wel juist is.

We twijfelen er niet aan dat de inwoners de vluchtelingen warm zullen verwelkomen, maar het is niet niets. Dat mogen we niet uit het oog verliezen. Want hoewel de locatie aan de landelijke eisen voldoet, bij mondde van de stadsdeelvoorzitter, maken we ons wel zorgen. Tuindorp Oostzaan-west ligt de komende jaren open voor groot onderhoud, heeft weinig voorzieningen op loopafstand, huisartsen aldaar kampen met wachtlijsten en het openbaar vervoer is ook ontoereikend.

Om mogelijke sociale spanningen van tevoren de baas te zijn, vindt de PvdA het belangrijk de bewoners zo snel mogelijk hierbij te betrekken en ze goed te informeren. Dat hebben we aan de portefeuillehouder gevraagd te doen. Zodat bewoners in Tuindorp Oostzaan de vluchtelingen goed voorbereid kunnen verwelkomen. Laat de bewonersbrief die afgelopen week op de mat is gevallen het startsein zijn.

Lodewijk Bleijerveld

Amsterdam. De mooiste stad op aarde. Maar lang niet meer voor iedereen. Een fijne en betaalbare woning, fatsoenlijk werk, gelijke kansen in het onderwijs, vertrouwen in een overheid die er voor iedereen is: voor veel Amsterdammers allang geen vanzelfsprekendheid meer. Daarom strijd ik voor een stad waar iedereen de kans krijgt het beste uit zichzelf

Meer over Lodewijk Bleijerveld