PvdA wil samen met D66 en GroenLinks een Gifvrij Noord

11 juli 2023

De motie Gifvrij in Noord van PvdA/D66/GL is afgelopen week door de stadsdeelcommissie aangenomen. We roepen de Gemeente Amsterdam op voortaan alleen gifvrije (biologische) planten, zaden en bloembollen voor de openbare ruimte in te kopen.

Nu we een Ecologische Kaart van Noord hebben, moet er ook een ecologisch beheer komen vonden wij. Om onder andere de biodiversiteit te waarborgen en te vergroten is dit hard nodig. Zo kunnen we voorkomen dat het aantal vlinders, hommels en bijen nog meer achteruit gaan, terwijl ze hard nodig zijn voor het bestuiven van ons groente en fruit. We weten inmiddels dat 2023 een dramatische jaar voor vlinders, hommels en bijen is.

Nu zijn helaas de meeste bollen en zaden niet biologisch. Zodoende komen dan de bestrijdingsmiddelen – gif – ook in de stampers van gezaaide en geplante zaden/planten/bollen. Gifvrij zaaien en planten hebben we daarom hard nodig.

Ons commissielid Canan heeft samen met D66-collega Silke Tijkotte deze motie opgesteld, en samen met GroenLinks ingediend. We zijn heel blij dat de motie is aangenomen en door het Dagelijks Bestuur is omarmd.