’Ronkende scooters op pont echt aanpakken’

Door Lodewijk Bleijerveld op 28 december 2022

Fietsers en voetgangers die de pont pakken over het IJ, staan constant in wolken uitlaatgassen van scooters. Hierover stond ons commissielid Lodewijk Bleijerveld in De Telegraaf.

„Voor de gezondheid is het gewoon heel schadelijk, het is een groot probleem”,

zegt Lodewijk Bleijerveld in de Telegraaf. Uit onderzoek blijkt dat scooters relatief veel meer kankerverwekkende uitstoot produceren dan ander vervoer, vooral fietsers zijn daar de dupe van. „Een Canta kan er niks aan doen, die bestuurder kan niet uitstappen en gaan duwen. Met een scooter kan dat wel prima.”

Op de nieuwere ponten klinkt een bandje met de regels voor scooters. „Het gaat het ene oor in, andere oor uit. Het is ook heel zacht, je hoort het amper”, zegt Lodewijk Bleijerveld. De verbodsborden noemt hij ’meubilair’. Er moet veel betere informatie komen wat wel- en niet mag op de pont”, zegt de PvdA’er. „Het moet eigenlijk al tijdens het wachten op de steiger.”

Lodewijk Bleijerveld

Amsterdam. De mooiste stad op aarde. Maar lang niet meer voor iedereen. Een fijne en betaalbare woning, fatsoenlijk werk, gelijke kansen in het onderwijs, vertrouwen in een overheid die er voor iedereen is: voor veel Amsterdammers allang geen vanzelfsprekendheid meer. Daarom strijd ik voor een stad waar iedereen de kans krijgt het beste uit zichzelf

Meer over Lodewijk Bleijerveld