Wie rood staat kan niet groen doen

Door Lodewijk Bleijerveld op 6 maart 2022

Met de stijgende energieprijzen is de noodzaak tot verduurzamen en isoleren van al onze woningen nog belangrijker. En niet alleen de huizen van de mensen die dit zelf kunnen betalen. Mensen met een laag inkomen voelen de pijn van de fors stijgende energieprijzen nu.

De energierekening stijgt met meer dan 110 euro per maand voor een gemiddeld huishouden. Dit rekende CBS onlangs uit, maar zal door de gebeurtennissen in Oost-Europa heel snel nog hoger worden.  Voor iedereen is dit slikken, maar bij laagste inkomens komt dit keihard aan. Een steeds groter deel van het salaris gaat op aan vaste lasten.

In Noord sprak ik zelfs bewoners die sinds begin dit jaar €200 per maand meer betalen.

Om te voorkomen dat het klimaat echt een crisis wordt, moeten we nu handelen. Mensen met een kleine portemonnee moeten we actief helpen bij de isolatie van hun huis en de verduurzaming van hun energievoorzieningen. Deze opgave is een sociale opgave; groen moet je rood doen.

In Noord hebben we woningen waar de afgelopen 30 jaar geen voet over de drempel werd gezet door corporaties, laat staan dat daar onderhoud en isolatie plaatsvond. In onze honderdjaar oude Tuindorpen is de situatie soms schrijnend. Tocht- en vochtproblemen, enkelglas – en dus een hoge energierekening. Zij voelen de pijn van exponentieel stijgende energieprijzen.

Subsidies worden nu benut door mensen met de grootste financiële draagkracht.

Een doorn in het oog bij de PvdA is dat wie niet of nauwelijks rond kan komen zien dat klimaatsubsidies vooral belanden bij hen die wél de mogelijkheid hebben om hun huis te verduurzamen, een nieuwe elektrische auto te kopen of met een mooie obligatielening in een zonnepark te investeren. Wie rood staat kan niet groen doen.

Klimaatsubsidies zijn voor mensen met een klein inkomen onbereikbaar

Niet alleen landelijk beleid slaat de plank mis, ook moeten we kritisch kijken naar onze eigen stad. Een instapmodel elektrische auto kost nog altijd zo’n 20.000 euro, maar ook de zonnepanelen via stadsdeel Noord kostte duizenden euro’s. We moeten onder ogen zien dat de klimaatsubsidies die er nu zijn – en dusdanige impact hebben – voor mensen met een klein inkomen en weinig spaargeld onbereikbaar zijn. Deze investering gaan ver boven hun budget reikt.

Daarom willen wij pleiten voor ongelijke investering in gelijke kansen. We isoleren eerst de slechts geïsoleerde huizen. De PvdA wil voorkomen dat mensen met een laag inkomen in Noord de hoogste rekening betalen. Verduurzaming is essentieel, en als het voor mensen met een kleine portemonnee onbetaalbaar wordt, moet de overheid bijspringen.

Het is zaak daar te beginnen waar de nood het hoogst is: bij inwoners met een klein inkomen en weinig spaargeld.

Lees hier het actieplan Energiearmoede >

Lodewijk Bleijerveld

Amsterdam. De mooiste stad op aarde. Maar lang niet meer voor iedereen. Een fijne en betaalbare woning, fatsoenlijk werk, gelijke kansen in het onderwijs, vertrouwen in een overheid die er voor iedereen is: voor veel Amsterdammers allang geen vanzelfsprekendheid meer. Daarom strijd ik voor een stad waar iedereen de kans krijgt het beste uit zichzelf

Meer over Lodewijk Bleijerveld