PvdA maakt zich zorgen over dienstverlening ponten!

Door Canan Uyar op 26 juni 2023

Ons commissielid Canan heeft vragen gesteld over uitval en vertraging van veren. Ze kreeg signalen binnen dat uitval en vertraging meer regel dan uitzondering was op de ponten. Communicatie vanuit de GVB was ook niet optimaal.

Genoeg reden om de dagelijks bestuurder te vragen waarom de ponten zo vaak vertraging opliepen en om de haverklap uitvielen. En hoe de communicatie over eventuele vertraging en uitval valt te verbeteren.

Boosdoener scheen een te kort aan schippers te zijn volgens de portefeuillehouder. Er was inmiddels nieuwe personeel aangetrokken, maar een echte snelle oplossing zit er niet; nieuwe schippers dienen een vier jarig opleiding te volgen. De GVB en de gemeente zijn samen met het Rijk aan het kijken of een verkorte opleiding mogelijk is.

Op de vervolgvraag namens de PvdA waarom nieuwe schippers niet tegelijk met de aanbesteding nieuwe veren is aangetrokken kregen we een kip-ei antwoord. Wel heeft de portefeuillehouder gezegd dat GVB belooft heeft om de communicatie te verbeteren.

De PvdA is niet tevreden met de huidige situatie en vindt dat de wethouder dit aan had moeten zien komen en op tijd voorzorgsmaatregelen had moeten nemen. Canan zegt dat haar vrees werkelijkheid aan het worden is en Noord straks veranderd in een eiland. ‘Daar moeten we voor waken want duizenden mensen zijn afhankelijk van deze ponten en ons is beloofd dat de groei en drukte van Noord met extra ponten opgevangen zou worden. Voor nu lijkt het een utopie’ aldus Canan.