Bezoek aan de Vijf Sterren Basisschool

Door Canan Uyar op 9 januari 2023
Op oudjaarsavond raakte basisschool De Vijf Sterren zwaar beschadigd door een vuurwerkbom. Vanochtend brachten onze commissieleden Canan en Lodewijk een bezoek aan de school en namen ze een bos bloemen mee.
In de lerarenkamer spraken zij met de directrice Thea Michels en enkele leerkrachten over de impact van de vuurwerkbom en hoe hard er gewerkt is zodat de school “normaal” open kon voor de kinderen op hun eerste schooldag van 2023. Ook zagen ze met eigen ogen wat een schade die de vuurwerkbom had aangericht. Die was gigantisch.. Twee lokalen compleet verwoest. Woede en sprakeloosheid wisselde elkaar af. En de schade had nog veel groter kunnen zijn, wanneer buurtbewoners niet zo adequaat en heldhaftig hadden gehandeld en meteen het vuur te lijf te gaan.
We hebben tijdens onze bezoek ook gesprek gevoerd met de ouders op het schoolplein. Ook zij waren aangeslagen. Een moeder vertelde dat ze het haar kind niet had verteld, omdat ze hem niet bang en verdrietig wilde maken. Een andere moeder vertelde dat haar zoon in tranen uitbarstte toen hij het hoorde, omdat hij dacht dat zijn school uitgebrand was. Zijn vader heeft hem de dag erna meegenomen naar de school om hem gerust te stellen en te laten zien dat zijn school er nog wel stond. Ouders op het schoolplein waren heel erg trots op twee buurtbewoners, die tevens kinderen op school hebben, snel hadden ingegrepen en de brand wisten te blussen voordat het om zich heen greep. Ze noemden deze twee vaders helden van de school en de buurt.
De PvdA fractie voelt mee met de school en ouders. En we hopen dat daders van deze vreselijke vandalistische daad zo snel mogelijk worden opgepakt en bestraft.