PvdA wil jaarlijkse update gebruik Ecologische Kaart

Door Canan Uyar op 12 juni 2023

Vorige week stond het gevraagd advies van het Dagelijks Bestuur over de Ecologisch Kaart op onze agenda. Met collega’s Kirsten Zimmerman, Silke Tijkotte en Wijbe Langeveld heeft ons commissielid Canan Uyar namens de stadsdeelcommissie het advies geschreven.

Na veel werk van onze groene vrienden, de groene belangenorganisaties, projectteam en het DB wilden de opstellers met een goed en gedegen advies komen. Gezamenlijk hebben ze geadviseerd (zoals initiatiefnemers het ook wilden) de Ecologische Kaart als leidraad mee te nemen bij ontwikkelingen in Noord.

Daarnaast brachten de opstellers ook eigen punten in het advies. Namens de PvdA Noord wilde Canan voornamelijk de status van de Ecologische Kaart vast leggen door middel van beleid en/of juridische status. Als PvdA wilden we namelijk af van de vrijblijvendheid om deze kaart te gebruiken. Als de kaart een juridische status zou krijgen of een beleidsstuk zou worden, konden we bij ontwikkelingen in Noord de kaart verplicht in kunnen zetten. Het dagelijks bestuur vond dit helaas onhaalbaar.

Canan is erg blij met haar tweede (back up) punt dat wel unaniem is aangenomen: jaarlijks een lijst bij te houden waar de Ecologische Kaart gebruikt is, waar en wanneer de kaart is ingezet en hoe daarmee onze waardevolle natuur/flora/fauna beschermd en versterkt wordt. Deze bijgehouden lijst dient jaarlijks teruggekoppeld te worden aan de stadsdeelcommissie. Dankzij zo’n lijst kunnen we namelijk als commissie zijnde vinger aan de pols blijven houden.

Ook de tweede ingebrachte punt; om in bepaalde wijken die zwak scoren op de Ecologische Kaart bewoners te stimuleren en te verleiden om input te leveren werd unaniem aangenomen.

Al met al zijn we als PvdA Noord blij met deze binnengehaalde punten.

Nogmaals veel dank aan iedereen die keihard aan deze kaart gewerkt heeft. Dankzij deze kanjers zal de flora en fauna van Noord alleen maar beter beschermd en versterkt worden.

Kom vooral op 15 juni naar de Buiksloterkerk om input te leveren en vooral goed te luisteren naar de presentatie van dit huzarenstukje.

Canan is sinds 2010 politiek actief in Noord. Ze heeft zowel in de stadsdeelraad (2010-2014) als de Bestuurscommissie (2014-2018) gezeten. Sinds maart 2018 zit ze in de Stadsdeelcommissie tevens is ze fractievoorzitter van Pvda Amsterdam-Noord. Zij houdt zich onder andere bezig met; gelijke kansen voor iedereen, balans tussen verdichting en leefbaarheid, behoud van groen, mobiliteit