Mobiliteitsplan Amsterdam-Noord

Door Canan Uyar op 1 juni 2021

Na jarenlang wachten was die d’r eindelijk, Mobiliteitsplan Noord. Het heeft heel wat losgemaakt bij Noorderlingen en belangenorganisaties. We hadden behoorlijk wat insprekers tijdens het behandelen van het plan in de commissie. Inhoudelijk waren er heel wat punten die opvielen.
Bijvoorbeeld beperkte aandacht voor voetgangers trok de aandacht terwijl voetgangers als prioriteit nummer één werden aangeduid in het plan. Prioriteit nummer twee de fietser kreeg wel nieuwe fietsverbindingen maar voor de fietsparkeeroverlast op stoepen en buurten las je niets in de plannen. Wat ook opviel was dat het om een hoofdlijnen plan ging en de maatregelen per stuk voor participatie en inspraak open zouden staan. Op onze vraag hoe de maatregelen dan uiteindelijk aan zouden sluiten op hoofdlijnen na zo’n participatietraject kregen we geen duidelijke antwoord. Ook op ons vraag of bewoners veto konden uitspreken over een maatregel moest de portefeuillehouder het antwoord schuldig blijven.
Nog een groep die het onderspit delfde, waren mensen met een beperking en gehandicapten, ze worden maar een keer genoemd in het mobiliteitsplan.
Er wordt ingezet voor fijnmazigheid van het OV maar dan op lange termijn. Knelpunten die nu spelen blijven zo nog jarenlang bestaan. En het plan gaat ervan uit dat Noord autoluw wordt. Groen Links wilde gelijk in heel Noord betaald parkeren invoeren daar waren uiteraard tegen. Wat ons betreft moet dat in goed overleg met de bewoners per buurt en per parkeeroverlast bekeken worden. Fietspaden door groene sheggen en fiets als gast paden konden ook niet op ons sympathie rekenen.
Frappant detail, we hebben wel eindelijk een plan maar financiële paragraaf en middelen hiervoor hebben we nog niet in huis.
En of we de nodige budget zullen krijgen is onzeker.
Al met al is het koffiedik kijken of, wanneer en hoe dit mobiliteitsplan vorm gaat krijgen.n.