Overal betaald parkeren in Noord is nu onnodig

Door Canan Uyar op 31 januari 2023

Afgelopen woensdag hebben we nieuwe parkeermaatregelen in Noord besproken in de commissie. Het proactief voorstel van de portefeuillehouder om meteen in heel Noord betaald parkeren in te voeren werd alleen door D66 en GroenLinks ondersteund. Hierdoor was zodoende geen meerderheid.

Betaald parkeren is een belangrijk middel om de parkeerdruk te reguleren, maar niet in heel Noord is er parkeerdruk. De PvdA is voor betaald parkeren wanneer de parkeerdruk in wijken boven de 90% is, maar het voorstel proactief betaald parkeren in heel Noord in te voeren om het waterbed effect te bestrijden is wat ons betreft nu niet aan de orde. We zijn dan ook blij dat het PvdA advies – om in Noord pas betaald parkeren in te voeren wanneer parkeerdruk in gebieden boven 90% ligt – wel is aangenomen. PvdA vind namelijk dat we in een gebied pas betaald parkeren moeten invoeren als parkeeroverlast bewezen is en bewoners dit ook zo ervaren. En dit per gebied bekeken dient te worden.

Verder is ons advies om bij het invoeren van betaald parkeren eerst met buurt te overleggen en een participatietraject te starten en dan pas met een voorstel/invoer te komen is ook aangenomen.

De portefeuillehouder stelde verder voor om betaald parkeren in te voeren in de gebieden Schellingwoude, Tuindorp Nieuwendam, Amerbos en omgeving Strekkerweg. Waar momenteel een parkeerdruk boven de 90% is. Dat voorstel hebben we als PvdA wel ondersteund, maar dat voorstel is niet aangenomen omdat meerderheid hier tegen stemden.