Proef gerichte wapencontrole in Noord

Door Canan Uyar op 29 september 2021
Wapencontrole Noord
Nu alle drie de controles in Noord achter de rug zijn mogen we er iets over zeggen. Stadsdeelcommissieleden werden uitgenodigd om als waarnemer mee te doen aan de wapencontrole in Noord. Animo was minimum behalve bij de PvdA-fractie.
Onze commissieleden Paul en Canan waren op een koude september dag/avond aanwezig bij zo’n controle in het Waterlandpleingebied.
We wilden graag zien hoe de politie te werk ging en erop toezien dat de controles goed verliepen.
Politie Amsterdam had in het kader van ‘transparantie en vertrouwelijkheid’ geen bezwaar tegen de aanwezigheid van de waarnemers.
Bij voetgangers werd iedere vijfde persoon en bij autocontroles iedere derde auto eruit gepikt om op wapenbezit te checken.
Politie was toegankelijk, legde iedere keer netjes uit waarom ze controleerden en de bejegening was perfect in orde.
Onze bewoners werkten netjes mee, nergens een negatieve toon gehoord of gedrag gezien.
Bewoners gaven juist aan dat ze dit graag vaker zouden willen zien.
Controle van de politie gaf hun een veilig gevoel zeiden ze.
.