PvdA stelt vragen over overlast Sexyland

Door Canan Uyar op 13 november 2021

Er liggen 46 bezwaarschriften van IJplein bewoners ter behandeling en na een persoonlijke gesprek met bewoners heeft onze commissielid Canan vragen gesteld over overlast van Sexyland op het IJplein.

Twee bewoners spraken afgelopen woensdag tijdens de stadsdeelcommissie in en uitten hun ongenoegen en frustraties over deze kunst en cultuur club die volgens hen ’s avonds in een dance- en discoclub verandert.

Een persoonlijke gesprek naar aanleiding van bewonersklachten in september stemde Canan positief omdat Sexyland graag wilde meewerken aan goed contact met bewoners en minder overlast in de buurt. Ze boden een gevarieerd programma van kunst en cultuur en wilden samen met de buurtbewoners activiteiten organiseren. Al met al een mooie aanwinst voor deze buurt.

Sexyland beloofde tijdens dit gesprek ook beterschap wat betreft overlast waar tot onze teleurstelling niets van terecht kwam.
Iedere week van donderdag tot en met zondag bleef het geluidsoverlast bestaan en zorgde voor een tsunami aan bezwaarschriften.

Sexyland heeft een horecavergunning, horeca met een zacht achtergrondmuziek midden in een woonwijk is prima.
Maar een horecagelegenheid die hard muziek draait tot in de kleine uurtjes is niet te harden in een woonwijk.

Tijdens de stadsdeelcommissievergadering van 10 november heeft Canan daarom zowel schriftelijk als mondelinge vragen aan de portefeuillehouder gesteld en erop aandrongen dat dit snel opgelost moest worden.
Ook al hebben we geringe handhavingscapaciteit in huis.

Portefeuillehouder Erna Berends heeft toegezegd dit voortvarend op te willen pakken en actief hier achteraan te gaan. Er komt zo snel mogelijk een geluidsmeting. Ze wil snel een beeld hebben van wat er speelt. Ze onderstreepte nogmaals het belang van melden, melden, melden zodat handhaving dit overlast blijft oppikken en bij beschikbaarheid snel kan handelen.

We blijven vinger aan de pols houden.